Gå til hovedindhold

Aldersgrænsen for at køre bus bliver nu sat ned til 18 år

Af transportminister Trine Bramsen, Jan Villadsen 3F Transport, Michael Nielsen Dansk PersonTransport, Johnny Bengtson TUR, Karsten Lauritzen DI Transport og Jesper Kronborg Dansk Erhverv Transport

Indhold

    Der er god brug for chauffører i Danmark, og mulighederne for et spændende job ligger lige for, uanset om man drømmer om at køre bus, taxa eller lastbil.

    Efter alt at dømme vil der også mange år frem være masser af arbejde at få for dygtige chauffører. Derfor er der stor opmærksomhed på at få flere ind i branchen – ikke mindst yngre kræfter, der kan få et langt og godt arbejdsliv i branchen. Derfor er vi enige om at sætte aldersgrænsen for buschauffører ned fra 21 til 18 år, når der er tale om ruter på op til 50 km, og når de kommende chauffører har gennemført det grundlæggende kvalifikationskursus.

    Både Norge og Sverige har en aldersgrænse på 18 år, og erfaringerne herfra er, at de unge chauffører klarer jobbet uden flere uheld. Og sikkerheden i bustransporten skal fortsat være i top. Derfor er vi også enige om at stille som en forudsætning, at de 18-årige samtidig starter på en erhvervsuddannelse som buschauffør.

    Den ekstra uddannelse bidrager til, at de unge - gennem et længere og allerede efterprøvet forløb - får opbygget de nødvendige kvalifikationer og viden om sikkerhed, service og miljø. Initiativet vil samtidig medvirke til, at endnu flere unge får et solidt fagligt fundament gennem en erhvervsuddannelse.

    En lavere aldersgrænse vil mærkbart forkorte ventetiden efter folkeskolen for at komme ud bag rattet til gavn for passagererne. Den vil også give branchen bedre mulighed for at markedsføre sig over for de unge som et erhverv med gode karrieremuligheder, hvor man kan udvikle sig både personligt og fagligt.

    Med den nye ordning slår vi et fælles slag for flere chauffører, for vi når længst, når arbejdsgivere, arbejdstagere og politikerne arbejder sammen. Det har vi god tradition for i Danmark, og nu byder vi en ny generation af unge chauffører velkomne i faget.