Gå til hovedindhold

Lavere hastighed skal hjælpe støjramte odenseanere

Af transportminister Trine Bramsen (S), transportordfører Rasmus Helveg Petersen (RV) og Alex Ahrendtsen (DF)

Indhold

    DEBAT: For kort tid siden blev hastigheden på en del af E20 Fynske Motorvej sat op til 130 km/ t. Det gælder på strækningen fra Svendborgmotorvejen til øst for Fraugde.

    Højere hastighed er ensbetydende med mere støj. Derfor er det ikke så sært, at en del borgere i lokalområdet har stået uforstående over for hastighedsforøgelsen. For i forvejen er borgerne ramt af støjgener. Og adskillige politikere på tværs af partier har besøgt borgerne og stillet støjreduktion i udsigt.

    Med Infrastrukturplanen fra 2021 blev der afsat en historisk stor pulje til netop støjreduktion.

    Det betyder, at der over de kommende år skal udmøntes tre milliarder kroner til at bekæmpe støjgener langs det danske vejnet.

    Men der hvor vi kan hjælpe her og nu, der skal vi hjælpe. For støjværnene tager noget tid at bygge. Støjafskærmningen øst for Fraugde forventes for eksempel at være færdig om tre år. Det er under 10 sekunder, bilisterne sparer med den nuværende høje hastighedsbegrænsning på 130 km/ t i forhold til 110 km/ t.

    Derfor mener vi, det er vigtigt, at vi som politikere lytter til borgernes ønske. Det løser ikke problemet. Men den lille forskel har også betydning. Derfor sætter vi nu midlertidigt hastigheden ned på strækningen til 110 km/ t. Så vi kan komme noget af støjen til livs.