Konsolideret anlægsskøn for Femern Bælt-forbindelsen

Forligspartierne bag den faste forbindelse over Femern Bælt, dvs. Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance, har den 2. november 2010 holdt møde om økonomien i projektet.

02. november 2010

På mødet præsenterede Femern A/S et konsolideret anlægsskøn for den faste forbindelse udformet som en skråstagsbro henholdsvis en sænketunnel. Selskabets gennemgang af anlægsøkonomien i de to mulige tekniske løsninger viser, at anlægsoverslaget for en sænketunnel er beregnet til 37,9 mia. kr., og at anlægsoverslaget for en skråstagsbro er beregnet til 38,5 mia. kr. Begge anlægsskøn er opgjort i 2008-priser.

I forhold til de i projekteringsloven anførte anlægsskøn er en broløsning blevet dyrere, mens en tunnelløsning er blevet billigere.

Transportminister Hans Chr. Schmidt udtaler i den anledning:

-Femern A/S har som aftalt konsolideret anlægsskønnene for en skråstagsbro og en sænketunnel.

-Beregningerne viser, at en skråstagsbro skønnes at koste 38,5 mia. kr., og en sænketunnel skønnes at koste 37,9 mia. kr. De to løsninger koster med andre ord stort set det samme.

-Jeg har noteret mig, at en bro vil være tilbagebetalt på 29 år og en sænketunnel på 30 år. Det viser, at projektet har en sund økonomi.  

Link til Femern A/S’ konsoliderede anlægsoverslag samt til to sammenligninger af anlægsoverslag med projekteringsloven