Gå til hovedindhold

Flere skal cykle – ny strategi skal bygge på bred inddragelse

Det nemmeste for mig vil være at få lavet en flot cykelstrategi på glittet papir lynhurtigt. Men der er brug for, at vi gør det ordentligt og grundigt. Det kræver både tid og inddragelse, skriver transportminister, Thomas Danielsen.

30. nov. 2023

Indhold

    Af Thomas Danielsen, transportminister, MF (V)

    Cykling er sundt – det gælder både for den enkelte og for hele det danske samfund.

    Det kan måles ret præcist, at cykling er sundt. Der er en samfundsmæssig gevinst ved at erstatte en kilometer i bil med en kilometer på cykel på 8,39 kroner. For elcykler er beløbet 5,36 kroner. Det skyldes først og fremmest, at fysisk aktivitet fører til færre sygedage.

    Cykling er også praktisk, billigt og sjovt. Så der er mange årsager til at fremme cykling.

    Derfor er jeg glad for, at Folketingets partier med aftalen om Infrastrukturplanen 2035 i 2021 afsatte tre milliarder kroner til en cykelpulje. 

    De penge skal vi have mest muligt ud af. Det mener jeg, at vi får med en ny samlet cykelstrategi, hvor vi inddrager så mange aktører som muligt i arbejdet.

    Midler skal fordeles på baggrund af bedre indsigt

    Det nemmeste for mig vil være at få lavet en flot strategi på glittet papir lynhurtigt.

    Men der er brug for, at vi gør det ordentligt og grundigt. Det kræver både tid og inddragelse.

    Jeg ser overordnet to forskellige spor for mig i strategien.

    For det første skal vi have mere viden og samle den viden, vi har, så vi mere præcist kan vurdere, hvor stor effekten er ved de forskellige cykeltiltag.

    Det handler ikke om, at alt skal måles, og at det eneste, der tæller, er effekten af et tiltag. Men vi har som politikere brug for at skabe os et bedre sammenligningsgrundlag, når vi deler midler ud til nye cykelprojekter, end vi har i dag.

    Flere danskere skal vælge cyklen til

    Det andet spor er det mere strategiske.

    Den seneste nationale cykelstrategi er fra 2014. Siden har der været mange tiltag og målsætninger – senest målet om, at vi skal have antallet af cykelture i Danmark tilbage på niveauet fra 2014, det højeste siden årtusindskiftet, senest i år 2030.

    Det er en god målsætning. Der er også masser af ideer til, hvordan vi når derhen. Dem skal vi tage ind, og så skal vi vurdere, hvad der virker bedst.

    Vi har i forligskredsen bag aftalen om Infrastrukturplanen 2035 cirka 2,6 milliarder kroner tilbage i cykelpuljen. Det er et godt udgangspunkt.

    Men det er ikke nok til alle ideer og drømme, og derfor handler en kommende strategi også om at blive enige om den bedste retning og prioritering.

    Der sættes nu et cykelsamarbejdsforløb i gang, hvor kommuner og interessenter kan levere input til den nye cykelstrategi.

    Jeg har derfor også drøftet tilrettelæggelsen af arbejdet med cykelstrategien med forligskredsen.

    Det er et vigtigt arbejde, hvor alle partier har holdninger og ideer. Derfor vil kommissoriet blive udarbejdet i samarbejde med forligskredsen.

    Som led i det arbejde vil jeg inddrage alle landets kommuner, interesseorganisationer og andre relevante aktører.

    Helt konkret bliver der nu igangsat et cykelsamarbejdsforløb, hvor kommuner og interessenter på cykelområdet kontaktes og får mulighed for at levere input til den nye nationale cykelstrategi. Arbejdet med en ny national cykelstrategi vil blive koblet til de løbende udmøntninger af midler fra førnævnte cykelpulje.

    På den måde skaber vi et endnu bedre fundament for den løbende indsats for cykelfremme og sikrer, at der er økonomi til at forfølge de mål, som en national cykelstrategi opstiller.

    Nu går vi i gang. Målet er, at flere skal cykle. Jeg glæder mig til arbejdet og samarbejdet.