Gå til hovedindhold
Taler og Artikler

Tillykke til hele Danmarks forbindelse

Bragt i Sjællandske

14. jun. 2023

Indhold

    Af transportminister Thomas Danielsen (V)

    I dag, 14. juni, er det 25 år siden, Hendes Majestæt Dronningen officielt åbnede Storebæltsforbindelsen.

    Det var en stor dag. En dag, hvor vi for alvor samlede landet og styrkede sammenhængskraften i Danmark. Øst og vest kom tættere på hinanden. 50 minutter tættere på for bilister og omkring

    halvanden time for togrejsende. Det blev nemmere for far og mor at besøge den studerende søn eller datter i Aarhus eller København. Det blev hurtigere at komme til møde i Vejle eller Køge.

    Håndværksmestre fra Slagelse kunne nu uden større besvær byde på en opgave i Odense. Julebesøget hos familien i den modsatte ende af landet blev også gjort både hurtigere og billigere. Det forandrede

    vores afstandsbegreb.

    Der findes næppe ret mange danskere, der ikke på et eller andet tidspunkt i de 25 år har taget turen over broen og gennem tunellen. Siden åbningen har flere end 260 millioner køretøjer passeret

    Storebælt. Det er mere end ti millioner om året i gennemsnit. Og omkring 200 millioner passagerer har været med toget over Storebælt. Det svarer til, at hver dansker har taget i gennemsnit mindst en togtur over Storebælt om året i de 26 år, jernbaneforbindelsen har været i drift.

    Der er altså ingen tvivl om forbindelsens succes.

    Den succes var det måske ikke alle, der havde forventet – eller håbet på – i 1986, da den politiske aftale om at bygge Storebæltsforbindelsen blev indgået. Der var kritiske ryster om projektets økonomi og miljøpåvirkning, og nogle var kede af at miste færgeturen med den berømte kaffe. Men jeg er overbevist om, at mange af kritikerne har ændret holdning siden da. For broen har givet en kæmpe gevinst for samfundet. Beregninger har vist, at vi i de første 50 år fra forbindelsens åbning vil få en samfundsøkonomisk gevinst på hele 379 milliarder kroner. Miljøet har ikke lidt den voldsomme skade, mange frygtede. Tværtimod er Sprogø blevet et fugleparadis, og muslingerne elsker broens pyloner og ankerblokke. Og kaffen fra tankstationer i Nyborg og Korsør er faktisk ganske glimrende. Læg dertil, at danske ingeniører og entreprenører takket være Storebæltsforbindelsen – og senere Øresundsforbindelsen – er nogle af verdens bedste inden for byggeri af store infrastrukturprojekter over vand. Noget vi også har gavn af på det igangværende anlægsarbejde med Femern Bæltforbindelsen.

    Der er mange, der nyder turen over broen, som i klart vejr giver en fantastisk udsigt mod Kerteminde og Kalundborg, mod Langeland og Skælskør. Og så er forbindelsen i sig selv et imponerende skue, ikke mindst for sejlerne, der passerer under.

    Storebæltsforbindelsen er en livsnerve for Danmark. Både for erhvervslivet, familielivet og fritidslivet.

    Og det vil den være i de næste mange, mange år. For nye beregninger viser, at broen kan holde i adskillige år endnu. Så det bliver ikke sidste gang, vi kan ønske Storebæltsforbindelsen tillykke med et jubilæum.