Gå til hovedindhold
Taler og Artikler

Vi skylder nordjyderne at træffe en beslutning

Bragt i Nordjyske Stiftstidende

01. mar. 2024

Indhold

    Af Transportminister Thomas Danielsen (V), Thomas Jensen, transportordfører (S), Preben Bang Henriksen, retsordfører (V) og Peter Have, transportordfører (M)

    TRAFIK: En ny forbindelse over Limfjorden giver fleksibilitet, mindre trængsel, bedre muligheder for en plusbus-forbindelse og bedre sikkerhed for at kunne krydse Limfjorden selvom tunnelen er lukket. Det er en forbindelse, der vil binde landet bedre sammen og give både erhvervslivet og danskerne mindre transporttid.

    Derfor er det et vigtigt skridt, at anlægsloven for 3. Limfjordsforbindelse nu er fremsat for Folketinget. Loven skal nu igennem tre behandlinger med gode anledninger til debat om forbindelsen, og det er det sidste store skridt, inden spaden kan sættes i jorden.

    Den tredje forbindelse over Limfjorden er ikke en pludselig indskydelse eller en fiks ide. Forbindelsen har være drøftet i mere end 50 år. Lokale kræfter har arbejdet for en ny forbindelse i mange år. Gennem tiden har der været kigget på ni forskellige linjeføringer.

    Der er forskellige årsager til, at de andre forslag er valgt fra. Det er eksempelvis fjordbundens ustabilitet, vejkapaciteten gennem Aalborg og anlægsprisen, der fører frem til, at linjeføringen over Egholm er den bedste løsning. Det er også den linjeføring, som både de nordjyske kommuner, regionen og erhvervslivet har ønsket.

    Det vil flytte den del af trafikken, der ikke har et ærinde i Aalborg og Nørresundby, udenom. Det giver bedre plads til andre, som har behovet for at komme ind i byen. Det er godt for alle dem, der skal krydse fjorden til og fra arbejde hver dag, for erhvervslivet og dermed for hele landsdelen.

    Med aftalen om Infrastrukturplan 2035, som et bredt flertal af Folketingets partier står bag, blev det i 2021 slået fast, at den tredje limfjordsforbindelse skal gå over Egholm.

    Egholm-forbindelsen er særdeles grundigt undersøgt, så der er et solidt fagligt udgangspunkt til lovbehandlingen af anlægsloven. Der er gennemført flere høringer, så alle har haft mulighed for at komme til orde. Vi stoler på eksperterne, ingeniørerne og biologerne, der har gennemført de nødvendige undersøgelser, og nu er vi klar til at diskutere anlægsloven og de mange input, forslag og høringsvar på et oplyst grundlag i Folketinget.

    Tiden er inde til den endelige politiske behandling, og vi er ikke i tvivl: Vi mener, at der skal bygges en 3. Limfjordsforbindelse, og vi ser frem til lovbehandlingen i Folketinget. Vi bliver nok ikke alle enige om alt. Men vi skylder nordjyderne at træffe en beslutning og ende 50 års debat om en ny limfjordsforbindelse.