Gå til hovedindhold
Nyhed

Minister fastholder anbefaling om to personer i cockpit

Transportminister Magnus Heunicke har modtaget en faglig indstilling fra Trafikstyrelsen om flysikkerhed på baggrund af ulykken hos Germanwings.

22. apr. 2015

Indhold

    En ny faglig indstilling fra Trafikstyrelsen lægger op til, at der fortsat skal være to personer i cockpit på flyene fra danske luftfartsselskaber.

    Baggrunden for indstillingen er ulykken i Frankrig, hvor en pilot fra selskabet Germanwings lukkede sin kaptajn ude af cockpittet og forsætligt styrtede sit fly i de franske alper.

    Umiddelbart efter ulykken anbefalede transportminister Magnus Heunicke og Trafikstyrelsen selskaberne at indføre en procedure, der sikrede, at en pilot ikke var alene i cockpittet under flyvningen. Parallelt med udsendte det europæiske luftfartssikkerhedsagentur, EASA, en lignende anbefaling.

    Trafikstyrelsen kontaktede også selskaberne og stillede dem en række spørgsmål om den nye anbefaling og omfanget af psykologiske tests af piloterne.

    Alle danske selskaber, som har fly af en størrelse, som kræver en sikkerhedsdør, har meddelt, at de allerede følger eller vil følge anbefalingen om to personer i cockpittet. På baggrund af tilbagemeldingerne og linjen fra EASA holder Trafikstyrelsen fast i den anbefaling.

    Efter at have gennemgået og vurderet selskabernes svar om psykologiske tests anbefaler Trafikstyrelsen, at de regler – ligesom en række andre relevante regler og procedurer – bør analyseres nøjere af EASA. Det skal sikre, at regelsættet fremover kan beskytte bedst muligt mod en ulykke som den i Frankrig.

    Trafikstyrelsen mener dog, at det samlede resultat af den franske havarikommissions undersøgelser af ulykken skal ligge klar, før myndigheder i EU beslutter yderligere tiltag.

    Transportminister Magnus Heunicke udtaler:

    - Det var oplagt, at vi bad selskaberne følge anbefalingen fra det europæiske luftfartssikkerhedsagentur EASA om to personer i cockpittet. Trafikstyrelsens indstilling bekræfter, at det fortsat er fornuftigt.

    - Spørgsmålet om der skal ændres på reglerne – blandt andet om krav til psykologiske tests – bør håndteres på EU-plan i stedet for nationalt. Når ulykken i Frankrig er undersøgt til bunds, vil jeg opfordre EASA til at vurdere, om der er behov for ændringer af reglerne.