Gå til hovedindhold
Nyhed

Ministeren kører i miljøvenlig taxi

Som et led i regeringens planer for et mere bæredygtigt og klimavenligt Danmark skal alle nye taxier fra 2025 være nulemissionstaxier. Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen prøvekørte i dag et bud på fremtidens miljøvenlige taxi, da han fik en tur i en brinttaxi i København.

30. apr. 2019

Indhold

    Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen har tidligere haft et studiejob som taxichauffør, og derfor var det en stor oplevelse, da han i dag som passager fik en køretur i en af Københavns første brinttaxier.

    - Det er ikke første gang, jeg kører i taxi, men jeg synes alligevel, denne tur er en ny første gang; fordi det er noget særligt at vide, at man kan køre i taxi midt inde i byen uden at forurene. Regeringen er meget optaget af at sikre, at køretøjerne i både den private og kollektive trafik de næste år bliver mere miljøvenlige, og jeg er derfor meget tilfreds med, at der nu kommer nulemissionstaxier på vejene i København, fortæller transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

    Som et led i regeringens klima- og luftudspil indgår en målsætning om, at alle nye taxier i byerne skal være nulemissionskøretøjer i 2025. Samtidig vil regeringen stramme energikravene til nye taxier i 2019, 2022 og 2025, så ingen nye taxier udleder CO2 eller luftforurening fra 2025. Det betyder, at den grønne omstilling for taxibranchen vil være gennemført inden 2030.

    - Taxierne kører oftest der, hvor der bor mange mennesker, men det betyder også, at de udsætter de mange mennesker for markant større luftforurening. Derfor strammer vi kravene til taxierne, så vi får reduceret det betydelige negative klima- og miljøaftryk, men samtidig bevarer en efterspurgt del af vores kollektive trafik, forklarer ministeren.

    I forlængelse af regeringens klima- og luftudspil har transport- bygnings- og boligministeren fået opbakning fra partierne bag moderniseringen af taxiloven (V, LA, K, S, DF, RV og SF) til en ændring i taxiloven. Aftalen betyder, at op til 300 el- eller brintbiler får garanti for en universaltilladelse efter taxiloven i den resterende del af overgangsperioden, hvis ansøgeren i øvrigt lever op til kravene i taxiloven. I 2019 og 2020 er antallet af nye universaltilladelser begrænset til 500 ekstra om året, og med den nye aftale vil 100 af disse ekstra licenser i 2019 (andet halvår) og 200 i 2020 være målrettet nulemissionsbiler.