Transportministeren sætter nattog på europæisk dagsorden

Transportministeren søger nu endnu mere samarbejde med sine europæiske kolleger for at få flere nattog, fordi den nuværende tyske organisering af togdriften kan sætte en stopper for udviklingen af nattogstrafikken i Europa.

Foto af togskinner
Foto: René Strandbygaard

31. august 2021

De natlige togture gennem Europa har mødt en stopklods i Tyskland. Den tyske regulering betyder nemlig, at togdrift på offentlige kontrakter ikke kan udbydes på de lange ruter, som der er behov for til nattog. Senest har Trafikverket offentliggjort, at der ingen bydere er til nattogsruten Malmö-Bruxelles via Köln.

- Nattoget er og bliver et godt og grønt alternativ til den lange biltur eller korte flyrejse i Europa. Vi har en fælles europæisk udfordring med at skabe gode rammer for nattogsdrift. For eksempel er det ifølge de tyske regler ikke muligt at støtte togture over 50 kilometer. Jeg vil drøfte muligheden for at få fjernet denne hindring med mine europæiske kolleger ved næst givne lejlighed, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Transportministeriet arbejder sammen med Trafikverket for at etablere nattogstrafik fra Sverige gennem Danmark og videre ned i Europa. Svenske SJ skal nu køre Stockholm-Hamborg, men der har altså ikke været budt på ruten Malmö-Bruxelles.

Derfor har transportministeren kontaktet sin svenske ministerkollega Tomas Eneroth, og de har sammen besluttet at arbejde for at løse problemet.

- Vi er nødt til at have en dialog om det her på europæisk plan, hvis vi skal finde en løsning på problemet. Der er en stigende opmærksomhed på muligheden for at rejse i Europa, uden at det skal foregå i et flysæde og det bør vi gribe. Jeg har haft en god snak med min svenske kollega, og vi er enige om, at vi har en fælles interesse i at sætte skub i nattogene og skabe de nødvendige rammer, siger transportministeren.